تایم:مرسی یا ارتش، کدامیک اوضاع مصر را کنترل خواهد کرد؟
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

تایم نوشت: آیا رئیس جمهور مصر موفق خواهد شد چالشی را که شروع کرده است به سرانجام برساند و یا اینکه این بار هم ، ارتش برای کنترل اوضاع وارد صحنه عمل خواهد شد؟

نشریه آمریکایی تایم ˈ در مطلبی در شماره روز چها رشنبه خود به قلم

ˈ اشرف خلیلˈ به تحولات مصر پرداخته است و می نویسد:

ˈمحمد مرسیˈ رئیس جمهور مصر هفته گذشته طی حکمی همه تصمیمات ریاست جمهوری و به انضمام آن مجمع تدوین قانون اساسی جدید کشور مصر را از نظارت و کنترل قضایی معاف ساخت.

این اقدام که مغایر با نص صریح قانون اساسی مصر است، زلزله ای سیاسی در کشور به راه انداخته است: افزون بر اعتراضات مردمی در میدان ˈالتحریرˈ قاهره که تاکنون دو کشته برجای گذاشته است، دو تن از مشاوران برجسته مرسی هم استعفا کرده اند و اوضاع به نحوی مشهود رو به وخامت پیش می رود. بسیاری از مدارس خصوصی تعطیل شده اند و تعطیل عمومی هم امکان پذیر می نماید.

با همه این اوصاف، فعلاˈ احتمال بروز خشونتهایی شدید در قاهره ناممکن به نظر می رسد.

مرسی سخت در تلاش است اوضاع را به نحوی مدیریت نماید؛ وی به منظور حل و فصل این مشکل، روز دوشنبه با جمعی از قضات عالیرتبه کشور دیدار کرد . قضات مصر به طور دسته جمعی علیه این حکم مرسی دست به قیام و اعتراض زده اند و می گویند که مرسی پا را را از اختیارات قانونی اش فراتر نهاده است.آنها تهدید به اعتصاب سراسری کرده اند اما فقط عده ای انگشت شمار آنها تصمیم به اعتصاب گرفته اند.

پس لرزه های این جنجال سیاسی، حتی بازار بورس مصر را هم بی نصیب نگذاشته است. روز یکشنبه بلافاصله بعد از شروع اعتراضات مردمی به حکم مرسی ، این بازار به یک باره سقوط کرد .و کار مبادلات در این بازار قطع شد و ارزش سهام بورس در پایان روز یکشنبه 10 درصد سقوط کرد و مجدداˈ در روز دوشنبه احیا شد.

هر چقدر بحران مصر رو به جلو پیش می رود، کانون شکل گیری این نبرد سیاسی هم چرخش پیدا می کند . علاوه بر ˈاخوان المسلمینˈ، حزب سلفی ˈنورˈ متحد اصلی مردمی مرسی در حال تشکیل یک ائتلاف با بازیگران سیاسی است که زیر چتر ˈجبهه نجات ملیˈ قرار دارند.

ˈمحمد البرادعیˈ یکی از بنیانگذاران اولیه این جبهه بعد از صدور حکم جدید مرسی ، حتی از ملاقات با او امتناع ورزیده است.

البرادعی گفته است:ˈ خشم و خروش و آشوب و هرج و مرج در کشور موج می زند. خشونت به بسیاری از نقاط سرایت کرده است و دولت به تدریج در حال از دست دادن قدرت حاکمه خود در کشور استˈ.

مرسی از خارج از کشور هم تحت فشارهای فزاینده قرار دارد.

تایم در ادامه این مطلب می نویسد: سناتور ˈجان مک کینˈ از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواسته است کمک سالانه یک میلیارد دلاری به مصر را به عنوان اهرم فشار علیه مرسی استفاده کند.

به نوشته تایم ، مک کین روز یکشنبه درمصاحبه با شبکه خبری ˈفاکس نیوزˈ نظرش را راجع به تاسیس یک رژیم اسلامگرا در مصر اینگونه بیان کرد: ˈبه نظر من مصر در این سمت رو به حرکت است البته اگر روند امور در مسیری نادرست پیش برود می تواند مانند گذشته به سمت تشکیل یک حاکمیت نظامی هم پیش برود. سناریوی استمرار هرج و مرج و آشوب هم قابل مشاهده استˈ.

تایم افزود :گمانه زنی مک کین، احتمال تصرف قدرت بدست نظامیان که کارت آزاد اصلی باقی مانده در منازعه سیاسی مصر است را یک بار دیگر طرح می کند .

اگر خشونتها از کنترل خارج شود ،آیا ارتش وارد عمل خواهد شد؟

تا این لحظه ارتش هنوز آشکارا در صحنه وجود ندارد . ارتش بعداز بیش از یک سال اداره امور کشور ، در ماه اوت بعد از آنکه مرسی در چالش قدرت با شورای عالی نیروهای مسلح، قدرت را در دست گرفت و ˈحسین طنطاویˈ وزیر دفاع و معاونانش را زودهنگام بازنشسته کرد، کلاˈ از حضور در جامعه کنار رفت.

تایم در پایان این مقاله افزود: در این روزها که قاهره صحنه آشوبها و اعتراضات گسترده سیاسی است ، گمانه زنی ها راجع به سلطه نظامیان بر همه شئون کشور تقویت شده است. پرواز جت های نیروی هوایی در چند روز اخیر بر فراز آسمان قاهره، این مدعا را ثابت می کند.


November 28th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی